Friday, March 19, 2010

På øverste hylle

I kveld. Nå nettopp. Når vi la guttene (ja, vi. Vanligvis gjør min mann det, men i dag hjalp jeg ham). Så lå jeg sammen med minstemann i øverkøya til han sovnet. Og så kom jeg til å tenke på hvordan det ble slik at han fikk ligge der, øverst. Og det var slettes ikke tilfeldig, for han hadde bestemt seg for det. Han SKULLE ligge i den øverste køya.
Og så kom jeg til å tenke på et arrangement jeg var på for noen uker siden. Et 8.mars arrangement. Der var det en rekke kvinner (og et par menn) som hadde innlegg. Og i følge de som ledet dette arrangementet (som er to fabelaktige damer, bare så det er sagt) hadde de plukket disse kvinnene (og et par menn) fra "øverste hylle". Og som jeg lå der i øverkøya kom jeg til å tenke på at de ikke hadde spurt meg. Og nå sitter jeg her og lurer på hva det kan komme av?! Det finnes flere muligheter. Det kan hende de ikke hadde spurt ALLE fra øverste hylle og dermed ikke meg. Det kan hende de har sett i ANNEN hylle enn den jeg er i. Eller: Det kan hende jeg IKKE er på ØVERSTE hylle.
Og da, mine venner (for jeg går ut fra at det bare er venner som leser dette) lurer jeg på. Hvordan vet man hvilken hylle man er på? Og bestemmer man det selv? Kunne jeg rett og slett ha sagt på dette arrangementet; "hei der, jeg vil også være med på øverste hylle, GI PLASS GI PLASS!" eller er det andre som setter oss på den hyllen de mener måtte passe?
Og er det forskjellige hyller? Jeg tror jeg bor ganske langt ned i "husk-bursdager-hyllen" for eksempel, eller i "ut-på-byen-hyllen". I "god-mor-hyllen" har jeg nok en plass i hele hyllerekken, alt etter som.
Jo mer jeg tenker på det, jo mer kjenner jeg at jeg nok ikke er særlig komfortabel med å skulle bo i en hylle. Hverken øverst eller nederst.
Men jeg skal heie på Odin, som bestemmer seg for hvor han vil være, og så skal jeg tenke litt på det neste gang det blir snakk om hvilken hylle jeg har havnet på her i livet.

3 comments:

Kamilla said...

Du er i hvert fall øverst på Personer-Kamilla-er-veldig-glad-for-eksisterer-hylla. Og det skal man ikke kimse av. (Uten at jeg egentlig vet hvordan man kimser. Eller hvorfor man ikke skal gjøre det når man vektlegger viktigheten av noe. Noen som vet?)

(Nå må jeg skrive sestork for å få publisere dette. Se! Stork!)

maja said...

kamilla, det er ei hylle jeg vil være på!

Hanne said...

Hylle meg her og hylle meg der.
Jeg hyller i hvert fall din evne til
observasjon
refleksjon
og formidling

Det er kjempemorsomt å lese tekstene dine. God helg!