Monday, November 2, 2009

MatLykken

I dag leste jeg et innlegg i en blogg. Her skriver bloggeren noe om at enkelte mennesker er av den oppfatning at alt skal gå så fort. Særlig det å lage mat.

Og da kom jeg til å tenke på, at noen mennesker liker å lage mat, fra grunnen av. Med gode, friske, rene råvarer. Selv om man har små barn, som er sultne lenge før maten blir ferdig. Så liker noen å putre, skjære, koke, steke, smake, lukte og vente til alt er ferdig. For det er bare for de sultne å hjelpe til, så kan man smake en bit her og en bit der, og til slutt har man smakt seg helt frem til ferdig middag.

Jeg er et sånt menneske. Jeg liker ikke ferdigposer, frosset, halvfrosset, fort-gjort-ferdig-mat, jeg kan ikke noe for det. Jeg elsker å lage gryter som må stå leeeenge før de er ferdige, å lage sauser til kjøttet som steker, å ha en Odin og en Brage ved benken som hakker, skjærer og smaker, (det er skjelden noe igjen av det de hakker og skjærer, for det er ganske mye smaking, men det er innsatsen som teller).

Og jo mer jeg tenker på det, så tror jeg at det gjør meg til et lykkeligere menneske, å få lage mat. God mat.

4 comments:

Kamilla said...

Et lykkeligere menneske med sunnere familie. Vinn-vinn:)

Lisa said...

Jeg er helt enig der, halvfabrikater er ikke jeg så glad i heller, men av og til blir det bare sånn.

I dag for eksempel, har jeg handlet ferdiglagde kjøttboller og saus til i morgen, for det blir alltid så hektisk når vi ikke er hjemme før fem. Da er det egentlig veldig godt å bare sette på maten!

Den største ergrelsen er at de ikke liker hjemmelaget tomatsuppe, men ekkel, oransj suppe fra Toro...

maja said...

Kamilla: Og jeg har en mistanke om at det ligger i slekta :)

Lisa: Jeg må ty til ferdig/halvferdig jeg også av og til, men det er ikke så ofte, og jeg blir like sur hver gang...

Kamilla said...

Det gjør nok det, ja. De gjorde en bedre jobb enn vi ante, de foreldrene våre:)