Wednesday, September 19, 2012

Nugatti på en tirsdag

Her i Lånehuset (og i de to andre Husene denne familien har bodd i, for den del) har vi ikke så mange regler, men vi har noen få. Og en av dem er at sjokoladepålegg spises på lørdager. Og kun på lørdager. Men så har det seg sånn, at av og til (bemerkelsesverdig sjeldent, når sant skal sies) så har Mor i huset (les meg) så lyst på noe søtt at hun nærmest blir desperat.
I går var en sånn dag. Og da jeg trodde guttene var vel ute av dagen og inn i natten tok jeg mot til meg og stjal meg til et par vaffelhjerter med, gjett hva, nugatti...
Men da minstemann på seks ropte fra loftet og jeg bare skulle stikke opp og gi ham en aller siste godnattklem var løpet kjørt. "Mamma!! Har du spist sjokade??!" "Nei" Sa jeg (som sant var). "HVA har du spist da?!" Spør han, og siden jeg prøver å lære dem å snakke sant må jeg jo, som sant er, si at jeg har spist nugatti... "Er det lørdag i dag, mamma?!" Sier han retorisk og nokså strengt, seksåringen. Og jeg må jo si at jeg vet at det ikke er lørdag. "Jaja, da blir det sjokade på frokosten i morra" sier han fornøyd og legger seg ned "ellers blir det urettferdig!"

De fikk sjokade på frokosten. Og Moren (les meg) har lært at hun må sjekke at ungene faktisk sover før hun sniker seg til nugatti midt i uka.

4 comments:

Lisa said...

Amatørmessig Maja.....vet du ikke at unger lukter sjokolade laaaaaang vei?

maja said...

Hvordan skulle jeg kunne vite det? Nå vet jeg det!

Lisa said...

Jeg lærte dette ganske tidlig, og når jeg tenker på det, så husker jeg jo at jeg kunne lukte sjokolade laaaang vei, og ikke minst gjenkjenne lyden av noe godt som ble åpnet...
En gang jeg stod og smugspiste pepperkaker på kjøkkenet, hylte Sakarias opp over at han hadde slått tissen sin, han var vel rundt fire tenker jeg. Da jeg plukket han opp for å trøste han, hylte han fortsatt: Au-au-au-au-au-au-tissen-min!-Har-du-spist- pepperkaker!?

maja said...

Hahahahahaha, ja, der ser vi.