Sunday, October 17, 2010

Røntgensyn og sånn helt vanlig syn

For noen år siden begynte min mann å ymte frampå at jeg kanskje skulle gå å sjekke synet mitt. GÅ OG SJEKKE SYNET??! pøh! Jeg ser utmerket, takk! (Og siden Han er Selveste Supermann, kan han ikke uttale seg om synet til oss vanlig dødelige). (SÅ DET SÅ!)
Det har ikke vært så mye snakk om dette etter den gangen. Og jeg har tenkt at det er fordi han skjønte at han tok feil. Men tror dere jammen ikke han begynte igjen her for et par uker siden. Bare fordi jeg ikke kunne lese hva som stod på et skilt hundre meter unna (kanskje ikke HUNDRE, men langt nok til at INGEN kan se hva som står med så LITEN skrift). Men for å få en slutt på diskusjonen om hva som er normalt og ikke normalt å lese på denne avstanden, har jeg bestilt time hos optiker til i morgen.

(Og det med at jeg må knipe igjen det ene øyet for å lese hva jeg har skrevet her, DET snakker vi ikke om!)

2 comments:

Julie said...

Den motstanden du har mot å sjekke synet...er det et bilde på motstand mot aldring? I såfall kan du ta det helt med ro. Det at du må knipe igjen det ene øyet for å lese, tyder ikke på det typiske alderssynet (som forøvrig er langsynthet...altså ser godt på avstand og kan lese skilt på veldig lang avstand). Det at bokstavene flyter litt over i hverandre er visst heller et hornhinneproblem, og er ikke aldersbetinget i det det hele tatt. Det sier iallefall jeg til meg selv...og jeg tror det virker. For selv om jeg en sjelden gang bruker brillene fremfor linser, gjetter elevene på skolen at jeg knapt har fylt 25. Da er det vel ikke bare jeg som har skjeve hornhinner antagelig.

Men poenget mitt er: hvis det er en gru for at det å starte med synskorrigerende hjelpemiddel handler om falitt av kroppens funksjoner...ja, da kan du ta det helt med ro. For det gjør det ikke :)

maja said...

Alder... jeg er da vel aldri redd for falitt... (jeg ser godt nok til å gi den der sebraen av en optikker et skarpt blikk da han sa at langsyntheten hadde med alderen å gjøre!)
Men ja, du har rett. Det er hornhinn som er skjeiv. Og med briller vil jeg kanskje ikke merke falitten riktig så godt ;)