Sunday, October 4, 2009

Livet som gikk opp i mugg

Det hender det står i avisene vi leser her at "livet har gått opp i røyk", når alt noen eier har blitt ødelagt i brann.
Og bare for å fortsette der vi slapp, om Vannet.
Vi har en bod, en eneste(på en liten kvm) Den lekker. Men til for helt nylig, har det gått fint å pakke inn det vi er litt redde for i plast, og hatt det stående i denne boden likevel. Jeg vet det, for jeg har sjekket med ujevne mellomrom. Blant annet har jeg hatt en gammel brun papirkoffert med alt i. Brev, bilder, tegninger fra jeg var lita, flere brev, julekort, avisutklipp, lapper, skoledagbøker og alt annet jeg trodde det ville være fint å finne om førti år til fra nå. Den har hatt det helt fint i boden. Helt til nå. I dag da Thomas skulle rydde, og sjekke at alt stod greit til, vel, så stod det ikke så greit til. Alt var søkk vått, og det som stod sånn til at det ikke var søkk vått var tett av mugg.
Hele kofferten, men alt i den, var dekket av grønt og hvitt om hverandre, og det eneste som stod til å berge var et puslespill i tre med en høne på, og noen tegninger etter pappa Bård.
Så, der gikk mitt liv opp i mugg. Jeg vet ikke helt hvordan det bør tolkes.

5 comments:

Lisa said...

Du må komme deg ut litt mer, og lufte deg utenfor bygrensene. Hit for eksempel, på husmorferie. Tror nok det er det det betyr. Helt sant.
For hvis du ikke får luftet av all fukten som tydeligvis har herjet byen i høst, så mugner du og...

maja said...

Vi reiser nordover i ei uke neste søndag, til Bodø, der blåser det ganske friskt, teller det tror du?

Kamilla said...

Huff, det var trist. Ble brått litt bekymret for hele mitt liv som ligger på en viss brygge med ikke så veldig tett tak.

Lisa said...

Hmm, neeeei, ikke så mye, bare litt. Litt sørvest kuling bør jo saktens friske opp, men det er nok desidert best å komme sørover en tur.

Gro said...

Jepp. Veeeldig langt sør... Litt lenger enn Oslo jaffal.