Wednesday, March 10, 2010

tiden som flyr og hår som vokser

For et års tid siden satt min mann og jeg og drømte om at ungene skulle bli så store at vi kunne ha normale samtaler, når vi satt og spiste, for eksempel. Hvor vi kunne bruke andre setninger enn: "Nei, ikke sett glasset opp ned, da renner alt ut... ser du? jeg skal hente en klut", "Jo, du må bruke skje, du kan ikke spise saus med fingrene" eller "maten skal være på fatet, ikke i håret!"
Vel, det har skjedd ting, litt fortere enn vi tenkte... For når Odin på tre år svarer: "Ja, kanskje det, pappa", Brage på fem, rett før har sagt: "oi, så flink du er til å klippe, Odin" og tre kvarter ved middagsbordet går med til å snakke om forskjeller på dialekter og språk, ja, jeg lurer litt på om det er ungene som kommer til å ønske seg mer avanserte samtaler om noen år...

(og i går satt Brage og oppdaget at han har hår på leggene, "Se mamma! Nå har jeg begynt å få hår på leggene, også. Snart ser jeg ut som pappa!")