Friday, April 9, 2010

tre år og vegetarianer?

Vi hadde kylling til middag i dag. Og salat. Og brød. Alle var sultne og spiste både kylling, brød og salat. Helt til Odin, tre år, ble sittende å se på kyllingbiten sin. "Mamma, ka e dette?" "det e kylling" "Men korsn kylling?!" I det jeg tenker kommer storebroren meg til unnstening og forklarer hvordan det henger sammen "Det e kylling. Som har blitt så gammel å sliten at den har dødd, å så, når den e død, så spis vi den!" Men Odin ser skeptisk på storebroren og spør "men kyllingen e ungen tel høna?" Og dette ender i at vi (eller, jeg, pappaen spiser) forteller om dyrehold og slakting (på en måte jeg håpet skulle stille oss, mennenske, i et godt lys). Men Odin (fortsatt med kyllingbiten i hånda) sier bare "du kan ta denne du, æ spis ikke kjøtt!"

4 comments:

Julie said...

Så du slipper ikke unna med ALT hos ALLE altså... ;)

maja said...

på ingen måte, Julie :)

Kamilla said...

Odin lar seg ikke lure så lett. Gammel unge, du liksom! Kristine gikk gjennom det samme da vi var små. Hun ville ikke spise kjøtt pga de stakkars dyrene. Da mamma spurte hva hun skulle spise da, kom svaret kontant: "Kjøttkak å pøls!"

maja said...

Hihi
(jeg prøvde meg på den, men han spør hva som er INNI...)