Thursday, December 8, 2011

med forbehold (sendt i sommer)

Jeg har ei venninne. Hun ligger våken om natta og stirrer i taket nå for tida. Hun stirrer i taket og får ikke sove. Om dagen sukker hun. Lange dype sukk som gjør alle spørsmål overflødige. Det er bare den som aldri har vært forelsket som ikke skjønner hva det er som plager henne.

Denne kjærligheten, som kommer settende etter oss når vi minst aner det og når det absolutt ikke passer! Kjærligheten, som ikke bryr seg det fnugg om planer som er skrevet opp i almanakker eller i kalenderen på kjøleskapet.
Men for den som setter et lite merke ved siden av planen, et bittelite merke med et forbehold om å holde øynene åpne, et forbehold om at det kan dukke opp noe uventet, noe som forstyrrer planene, kan livet ta ei helt annen retning enn det som var tenkt, ei retning som også kan være bra.

Det kan også være små ting; en venn du ikke har sett på lenge kommer forbi og du hopper over møtet som var planlagt for å ta en kaffe istedenfor eller bussen du skulle ta blir forsinket og du rekker å sette deg med beina i et vann og bare være til. Eller det kan være større ting; jobben du finner en annonse på når du drikker morgenkaffen over avisa, som du søker på, og får. Eller en lang reise du alltid har drømt om men som du ikke har tatt, og så kommer sjansen. Tar du den da?

Disse mulighetene som ligger der foran oss som skatter. Skatter vi må ha våkne øyne for å oppdage. Vi må ha det lille merket ved siden av planen i almanakken, merket som gir forbehold om at livet kommer med en skatt vi kan ta med oss, en skatt som kan forandrer livet vårt. Eller i det minste gjør det litt rikere.

Kanskje har jeg noen skatter bak meg som jeg ikke har plukket opp, og jeg tenker av og til på hvordan det ville blitt om jeg hadde gjort det, om jeg hadde tatt sjansen og ikke bare fulgt planen.
Enda verre, enn om jeg har hatt det for hastig, for hastig med å følge kalender på kjøleskapet og ikke sett mulighetene, enn om jeg har gått forbi både en kopp kaffe med en god venn eller en jobb jeg har drømt om?

Denne helga skal jeg tilbringe sammen med min sukkende venninne, og det gjenstår å se om hun har husket det lille merket i almanakken, merket med forbehold om Kjærligheten, for dette var ikke planen!

No comments: