Saturday, May 22, 2010

alt var ikke mye bedre før

Jeg har lagt merke til at gamle mennesker står opp veldig tidlig. Og unger. I alle fall våre. I dag var det lys dag (bokstavelig talt) kvart over seks. Jeg synes kvart over seks er i tidligste laget for å starte dagen. Det er greit når man har baby, de ER sånn. Men unger som snart er fire, burde sove til halv ni, minst! Om man da ikke bodde sammen med bestemoren sin. Som er oppe klokke seks likevel.
Og dette får meg til å tenke på at mamma har rett (hun har ofte det) når hun sier at vi har forkludret hele poenget med familier, når vi deler oss opp i små enheter og tror at stor-samfunnet kan dekke våre behov.
Men så sier bestemor (og hun har også ofte rett) at alt var IKKE mye bedre før (hun er veldig bestemt når hun sier det). Men kanskje det ikke gjelder akkurat dette med å få sove litt lenger når det er helg?

5 comments:

Lisa said...

Det er da du tar med litt frukt, gir det til ungen, setter på tv eller film, og legger deg på sofaen ved siden av, og sover videre.

Kamilla said...

Hihi, min baby er ikke sånn. I dag sov jeg til ti, og da jeg våkna, lå hun bare der og titta på meg:)

Men jeg må si at jeg stoler mest på bestemor i denne saken. Det var ikke mye bedre før. Kanskje for noen. men for mange var det nok ikke det. Nå har man i det minste et valg:)

Kamilla said...

Og forresten, Lisa, det tror jeg strider mot et av prinsippene:D

Lisa said...

Kamilla: for min del er jeg prinsippløs klokka seks på morran, og for å bli mer uthvilt, er det nok flere som burde være det ;).

Dessuten, trodde slekta deres likte å sove på sofaen jeg....

maja said...

Lisa; det er når ungene er i seng, det. Og ikke planlagt, det er noe av svakheten i det genet.

Kamilla; jeg tror også det, at hun har rett. Det meste er bedre nå, men vi har mistet noe også, men da tar jeg jo ikke med i betraktningen at vi hadde måttet opp og i fjøset, som hun måtte...