Thursday, December 4, 2008

Blod og Krøkkebærsaft


...henger sammen på flere måter.
Det har ganske lik farge når det søles på gulvet.
Tante Gunn kommer hit med fem liter(!) krøkebærsaft som hun har laget, for det skal være så bra for blodet (som jeg ikke har). Og blodet, det glemte hun heime, her i byens dagligvarer rynkes det bare på nesene når hun spør etter. (hun hadde skumle planer om lage blod-pannekaker, for det skal vist også være så bra. Jeg er glad for krøkebærene, jeg).


Blodpannekaker
1 porsjon

1 l. Storfeblod
5 dl. vann
6 ss. Sukker
1 ts. Salt
1/2 ts. Ingefær
1/2 ts. pepper
2 ts. Malt nellik
5 ts. allehånde
4 store kopper hvetemel
5 dl. vann eller melk

8 comments:

gunn said...

Krøkkebørsaft.
1 Få noen til å plukke bærene/i skogen)
2 Mos bærene i hurtigmikser
3 Tilsett 2 desiliter kokt avkjølt vann og 1 gram sitronsyre pr liter saft
4 la det stå til dagen etterpå sil safta og tilsett 3 gram sitronsyre og 250 gr sukker pr liter saft.Tapp på flasker å legg ifryseren til du får lite med blod, Da kan du drikke av hjertens lyst.

Lisa said...

på obs har de helt sikkert matblod, det har de her, men her har de det på alle butikkene, har jeg registrert.

Men, jeg foretrekker krekling framfor blodmat, selv om jeg syntes at stekt blodpudding med sirup og bacon til var uuuutroooolig godt da jeg var lita. Helt til det gikk opp for meg at BLODpudding faktisk (merkelig nok), som navnet på retten tilsier, er laget av blod! Æsj!

maja said...

takk, tante! For oppskrift på krøkkebærsaft.

Lisa: Vi var på obs, var sikker på at de hadde der... Alt blodet er på Kløfta mao...

Kamilla said...

Storfeblod. Haha, husker en sak i Saltenposten om noe blod som dukket opp på en bro på Setså. Det viste seg å være noen ungdommer som hadde laget film. Da Sverre ringte og spurte hva slags blod de hadde brukt, sa de at det var storfeblod, noe de ikke ante hva var, siden de uttalte det som om noen skulle ha tatt livet av en stakkars liten storf.

(Storfer er hvite og lodne og små, med store, triste øyne.)

Lisa said...

jeg kan sende deg en liter med julegavene...

maja said...

Kamilla: Man får kjøpt Storfe-feller på Fauske. Aktivistene har ikke kommet seg dit ennå.

Lisa: Takk for tanken, menneitakk :)

Lisa said...

men ellers er det masse jern i mango!
Bjørn har funnet ut at hvis han spiser mango og brokkoli, så får han i seg alle vitaminene han trenger! Enkel og sunn kost...

maja said...

da blir det Bjørn som vinner konkurransen om Jerndiett. Svelges ned med Krøkkebærsaft, så blir dette bra!