Wednesday, December 10, 2008

Gratulerer Elise

For å lage mat til alle behov og alskens allergier og forbehold i dette huset skulle man helst vært denne gjengen.
(Gratulerer til det Norske kokkelandslaget, og særlig til Elise, som er eneste jente på laget, (og lillesøstra til Solveig fra Utskarpen, Ol-mester eller ikke)).
Thomas sluttet nemlig å spise sukker i sommer, etter at Gro gjorde det. Under mottoet, "kan hun så kan jeg", holder han fast på sin sukkerfrie tilværelse, og det byr på utfordringer når vi skal lage julekaker for eksempel...

Men her ser vi ikke mørkt på noe, for vi har jo internett, og da jeg googlet sukkerfri marsipan, fant jeg, ikke en oppskrift på marsipan, men en bedrift med en fin filosofi:

”Det er kvaliteten, som skaper renommeet, og renommeet, som skaper

kundekretsen!” - sitat fra grunnleggeren av Odense Marcipan."

Og da ble jeg så glad. For en som ergrer seg over "det enkle er ofte det beste" og lignende slagord vi får kastet mot oss, er dette et halmstrå. Et halmstrå av marsipan, vel og merke, men det får våge seg.


(bildet er lånt av NRK)


9 comments:

Gro said...

Det blir litt vanskeligere i år, når marsipanen min må være uten eggehviter også...

Men odense, som du nevner, selger sukkerfri marsipan, uten egg:) (Men med noe annet stoff jeg ikke vet hva er, men som gjør meg trøtt...)

Lisa said...

men, bruker han noe annet søtningsmiddel da? sukralose for eksempel, er ikke så veldig sunt, ikke er det bra for miljøet heller, det brytes ikke ned, og havner i havet....

maja said...

nei, han gjør ikke det heller... Han bruker sånn der som Gro bruker, hva heter det igjen, Gro?

Thomas said...

Stoffet jeg har erstattet rafinert sukker med heter Maja, noe søtere enn det finnes ikke!
Et gjennomført økologisk produkt, som sjelden eller aldri havner i havet ;)

Lisa said...

Thomas: PUKE!

maja said...

Thomas: HAHAHAHA, du er artig!

Lisa: Han er artig.

Gro: mandelmasse med vann?! ;)

gunn said...

Går det ikke å få tak i stevia? Er det ikke låvlig å ta inn til landet?
Eller dere kan jo følge onkel sitt matråd ;D

maja said...

Tante gunn: Jeg tror ikke man får tak i stevia lenger (dessuten synes jeg det smaker litt anis, synes du ikke?)
Onkel sitt råd blir bra til jul!

Gro said...

Maja: Splenda, heter det. Laget av 0,1 % sukralose, og resten maltodekstrin.

Tante: Stevia kan gjøre barn tvekjønnende, har jeg hørt...