Friday, December 12, 2008

Tegneseriemirakelet

Dette skjer ikke ofte. Men. Brage har vært et mareritt i dag. Intet mindre. 4-åringer som ikke vil og vil alt de ikke får en hel dag gjør at man plutselig skjønner vitsen med barnehager (ja, Judith, det var det vi sa...), og ikke kjenner seg helt kompetent som forelder.
Men, mirakler har skjedd før. Og jammen kom det ikke ett dalende i dag også. Den sinte av de sinte bestemmer seg for å lage tegneserie(?). Og i håp om et øyeblikks ro får han alle ark han kan brette (20 stk, intet mindre). Og det gjør han. Bretter. Til små hefter. Så tegner ham dem full på en halv time, med rasende utbrudd underveis vel og merke. "Æ vil ikke ha sånner stygge hus i min tegneserie, æ tegna over dem!" (etter at mammaen har gjort et ærlig forsøk på å hjelpe) "Denne blyan`t e dårlig, æ skal knekk den!" og så "når æ e ferdig skal æ kløpp den sund og brenn den i ovnen". Og som sagt så gjort. Et helt hefte med nytegnet serie. Han klipper det ferdige verket i filler, legger bitene i ovnen og tenner på. Og som ved et trylleslag er ungen blid som ei sol.
(Og mammaen, hun syntes det var litt trist...)
(bildet har jeg lånt fra skolenett.no)

5 comments:

gunn said...

Ja jeg lurer på hvem han ligner på den godeste 4 åringen. Dere skulle nok ha valgt andre til fadder :D
Eller er han bare slik av seg selv.....

maja said...

Om valget av faddere har så stor innflytelse som vi håper, går dette veldig bra :)

Kamilla said...

Skjønner ikke hva du snakker om, Kante Unn. Jeg var en engel!

Takk Maja:D

Lisa said...

hmm, du skulle hatt en dag med 4-åringen her i huset.....kanskje jeg skal lære han å tenne opp i ovnen, hvis det hjelper? Når han blir sint så kan jeg bare gi han papir og fyrstikker, eller?

Hvis valget av faddere påvirker ungen, så blir jo Odin en uhyre morsom fyr!

maja said...

Sant Lisa, det var planen! Vi har vært nøye skjønner du :)

Fyrstikker og papir, det er tingen! Kanskje vi skulle prøve det også?!